دمنوش رزماری

دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز برای سلامت بدن

دمنوش رزماری

دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز برای سلامت بدن

رزماری یک گیاه همیشه سبز است که بومی کشورهای مدیترانه ای است. این گیاه معمولا به عنوان نوعی ادویه مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از غذاهای سنتی کشورهای مختلف گنجانده شده و به دلیل طعم تند و عطر و طعم فوق العاده آن صدها یا حتی هزاران سال به عنوان نوعی طعم دهنده استفاده می شده است، علاوه بر استفاده در غذا ها به دلیل خواص دارویی در درمان بسیاری از بیماری ها نیز بکار برده می شود، ما در این مقاله در مورد دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز آن برای سلامت بدن خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

 

دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز برای سلامت بدن

دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز برای سلامت بدن

 

دمنوش رزماری با 11 خاصیت شگفت انگیز برای سلامت بدن 

1. مقوی و محرک برای مغز

اثبات شده که گیاه رزماری توانایی تحریک گردش خون در مغز را دارد و مغز را با مواد مغذی و اکسیژن تامین می کند و از  برخی بیماری هایی که بر مغز تاثیر می گذارند و حافظه را دچار مشکل می کنند جلوگیری می کند، مانند بیماری آلزایمر. علاوه بر این ، این گیاه حاوی اسید کارنوزیک می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد و از اعصاب و سلول های مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند.

اسید کرونوزیک موجود در دمنوش رزماری باعث بهبود حافظه و پیشگیری از آلزایمر می شود.

2. بهبود سیستم گوارشی

از گیاه رزماری برای رفع سوء هاضمه و اختلالات گوارشی استفاده می شود و ثابت شده است که استفاده از گیاه رزماری برای این موارد بی خطر است علاوه بر اینکه موارد کولیک ناشی از مشکلات گوارشی مانند گازها و مشکلات کیسه صفرا را نیز درمان می کند. چای رزماری برای درمان سو هاضمه، نفخ شکم  و یبوست بسیار مفید می باشد.

3. کمک به موها

گیاه رزماری باعث تحریک رشد مو می شود، موجب سلامت پوست سر شده و به درمان شوره سر کمک می کند، هم می توان از روغن استخراج شده از آن استفاده کرد و هم چای و دمنوش رزماری را می توان بر روی پوست سر استفاده نمود، به این صورت که یک شب آن را بخیسانید و سپس با استفاده از شامپو موهای خود را بشویید. مالیدن دمنوش رزماری بر روی موی سر به درمان شوره سر و ریزش مو کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص جادویی روغن رزماری برای پوست

 

4. پیشگیری از سرطان

سرطان رشد نامنظم سلول ها می باشد و این ممکن است در نتیجه عوامل مختلفی از جمله رادیکال های آزاد باشد و از آنجا که گیاه رزماری سرشار از آنتی اکسیدان است، طبیعی است که برای جلوگیری از سرطان بسیار مفید باشد.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دمنوش رزماری باعث افزایش جریان خون در پوست می شود و بیماری های پوستی از جمله اگزما  را درمان می کند.

آنتی اکسیدان های اسید رزمارینیک، کارنوسول و کافئین موجود در چای رزماری برای پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سرطان سینه بسیار مفید می باشد.

5. درمان کم خونی

دمنوش رزمـاری به عنوان یک ماده تحریک کننده برای افزایش گلبول های قرمز خون شناخته می شود و به درمان کم خونی کمک می کند و سبب افزایش انرژی و بهبود توانایی بدن برای ترمیم اندام ها می شود.

6. درمان دردهای مزمن

اسید کرونوزیک موجود در دمنوش رزماری سطح اسید نیتریک موجود در بدن را که منجر به التهاب می شود، کاهش داده و به درمان آرتروز، درد عضلانی، سردرد، اختلالات مفصلی، هموروئید و یا بواسیر و حساسیت کمک می کند.

سالیسیلات موجود در دمنوش رزماری مانند آسپیرین عمل می کند و برای دردهای مزمن بسیارمفید می باشد.

7. درمان افسردگی و اظطراب

سالیسیلات موجود در دمنوش رزماری به کاهش میزان هورمون کورتیزول در بدن کمک کرده و برای درمان افسردگی، استرس و اضطراب مفید است.

 

 

 

سایر فواید دمنوش رزماری

8. رفع بوی بد دهان

9. درمان آنفلوانزا و سرماخوردگی و آسم

10. سم زدایی کلیه ها و دفع عفونت ادراری

11. درمان آب مروارید و دژنراسیون ماکولا

دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی برای استفاده از رزماری

ترجیح داده می شود بدون مشورت با پزشک خود یا فرد واجد شرایط در این زمینه از این گیاه استفاده نکنید، خصوصا اگر از بیماری های مزمن رنج می برید.

به دلیل خواصی که رحم را تحریک می کند، باید از خوردن و استفاده از گیاه رزماری در دوران بارداری خودداری کرده یا حداقل مقدار زیادی از آن نخورید.

استفاده از این گیاه به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما مصرف مقادیر زیادی از آن علائمی مانند: استفراغ، گرفتگی، کما و تجمع مایعات در ریه را ایجاد می کند.

استفاده از این گیاه با برخی از داروها مانند داروهای آرامبخش، برخی از انواع داروهای تحت فشار از گروه بازدارنده های ACE، داروهای ادرار آور، لیتیوم، منافات دارد و بنابراین لازم است قبل از استفاده از این گیاه یا هر نوع گیاه دیگر با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش و چای رزماری

1 قاشق چای خوری برگ و ساقه رزماری خشک شده یا پودر شده یا رزماری تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، دمنوش رزماری آماده است، برای شیرین کردن آن می توانید از عسل یا توت خشک و خرما استفاده کنید.

برای تهیه یک چای گیاهی می توانید اسطوخودوس یا آویشن به دمنوش رزماری اضافه کنید.

 

منبع سایت عطارک 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *